Boris Johnson. Pippa Fowles / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittan i Storbritannien

Boris Johnson har lämnat intensivvårdsavdelningen: ”Är vid extremt gott mod”

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson har lämnat intensiven och flyttats tillbaka till en vanlig vårdavdelning, skriver Downing Street i ett uttalande, enligt Reuters. En talesperson för regeringen säger att Johnson fortsatt kommer att bevakas noga under återhämtningen från covid-19.

– Han är vid extremt gott mod, säger talespersonen.

Efter tio dagars sjukdom lades Johnson in på sjukhuset, och han flyttades snart till intensiven. Där har han tillbringat de senaste tre nätterna.

Toppnyheter

Coronaviruset Svenska åtgärderna
Gotland/Tom Britton. TT.
Coronaviruset Svenska åtgärderna

Professorn: Ingen högre smittspridning av turister

Smittspridningen av coronaviruset på Gotland kommer inte att öka markant om turister tillåts åka till ön i sommar, enligt matematikprofessorn Tom Brittons beräkningar.

– Det kommer bli lite mer, allt annat vore orimligt, men jag gör inte bedömningen att det kommer bli så väldigt mycket mer, säger han i SVT:s Aktuellt.

Han poängterar dock att det råder stor osäkerhet och vill inte ge någon specifik siffra på hur mycket spridningen kan öka. Det som kan påverka menar han är andelen sommargäster och hur mycket de umgås med bofasta.

1 tim
Anders Tegnell/illustrationsbilder.  TT
undefined

Sommarbeskedet dröjer: Hoppas på beslut i veckan

Det dröjer fortsatt med besked om vilka reserestriktioner som gäller under sommaren. Under dagens presskonferens får statsepidemiolog Anders Tegnell frågan om när besked kan ges.

– Vi äger inte frågan helt och hållet själva. Det är många involverade och det är många som kommer att bli påverkade av ett sådant beslut så det är viktigt att det blir ett bra beslut.

Han säger också att det ”ibland tar längre tid än vad man hoppats” att fatta beslut.

Tidigare har rapporterats att ett besked skulle komma i veckan och det är fortsatt även Tegnells förhoppning.

Igår 13:26
Anders Tegnell.  Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analyser: Fel för Stockholm – kan vara rätt för Skåne

Det finns inte något färdigt facit för vilka länder som klarat pandemin bäst. Men Anders Tegnells uttalande om att det finns brister i den svenska coronastrategin väcker frågor, skriver SvD:s Göran Eriksson i en analys.

”Tilliten har varit en central faktor i den svenska mjukare modellen. Men hur påverkas svenskarnas förtroende om myndigheterna själva ifrågasätter sitt vägval, i den största krisen i modern tid”, skriver Eriksson.

I Stockholm har dödstalen varit betydligt högre än i Skåne, något Sydsvenskans Olle Lönnaeus uppmärksammar.

”Tänk om Stefan Löfvens och Anders Tegnells omtalade strategi visar sig vara fel för Stockholm – men rätt för Skåne”.

Lönnaeus tror inte att sanningen är svart-vit, utan att Sverige både gjort vissa saker rätt och andra saker fel. Men att det däremot inte finns någon tvekan om att något har gått fundamentalt snett inom äldreomsorgen i Stockholmsregionen.

Igår 17:53
Läs mer om Coronaviruset
Mikael Damberg/protest vid Sergels torg.  TT
Svenska reaktioner på polisvåldet

Damberg: Använd sociala medier för att manifestera

Inrikesminister Mikael Damberg uppmanar alla som vill manifestera mot rasism att göra det via sociala medier.

”Annars riskerar många människor att bli sjuka och dö”, skriver han i en kommentar till flera medier.

Uttalandet sker mot bakgrund av onsdagens manifestation i Stockholm som drog till sig tusentals deltagare – trots att maxgränsen av smittoskäl satts till 50 personer.

Demonstrationen på Sergels torg är en av mängder protester som startat efter att den svarte amerikanen George Floyd dött i samband med ett polisingripande.

1 tim
Annika Strandhäll/bild från demonstrationen TT
undefined

Strandhäll förbannad över tumultet mitt i pandemin

Den tidigare socialdemokratiska ministern Annika Strandhäll (S) säger sig ha förståelse för människors behov av att protestera – men manar till ansvarstagande i en intervju med Expressen.

Strandhäll säger att hon är både ”provocerad och förbannad” efter att onsdagens Black lives matter-demonstration i Stockholm urartat sedan tusentals personer anslutit, i strid med reglerna om max 50 deltagare.

– Det är faktiskt inte okej. Vi pratar om en dödlig smitta där vi alla har ett ansvar att ta i den här situationen.

3 tim
Läs mer om Svenska reaktioner på polisvåldet
Coronaviruset Opinionsläget
Stefan Löfven.  Pontus Lundahl/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Opinionsläget

Analys: Sverige sticker ut på mindre smickrande sätt

Det dalande förtroendet för regering och myndigheter i flera mätningar kan till stor del förklaras med att coronakrisen gått in i en ny fas, skriver SVT:s Mats Knutson i en analys. Han menar att den första tiden präglades av nationell enighet – men att alltmer ifrågasättande har hörts allt eftersom.

”Det finns dessutom flera konkreta exempel där Sverige sticker ut på mindre smickrande sätt. Det påverkar sannolikt förtroendet.”

Aftonbladets Lena Mellin tror också att förtroendetappet hör ihop med de höga svenska dödstalen.

– Under den här månaden har det framstått som att den svenska strategin inte lyckats så väl som man hade kunnat hoppas, säger hon i Aftonbladets tv-sändning.

2 tim
Anders Tegnell/Stefan Löfven (S)/Lena Hallengren (S). TT
undefined

Förtroenderas i dubbla mätningar för regeringen

Svenskarnas förtroende för både regeringens och myndigheternas förmåga att hantera coronapandemin faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus som SVT beställt.

Andelen som har mycket eller ganska högt förtroende för regeringen rasar från 63 procent i april i till 45 procent i juni. Även förtroendet för Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap minskar.

Även en mätning från Aftonbladet/Demoskop visar att förtroendet för myndigheter, regering och riksdag faller rejält – efter att hittills ha varit högt under krisen.

4 tim
Representanter för regeringen och olika myndigheter.  Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Demoskop: Förtroendet för myndigheterna faller

Svenskarnas förtroendet för myndigheterna, riksdag och regering har varit högt hittills under coronakrisen. Men en ny undersökning från Aftonbladet/Demoskop visar att förtroendet nu faller.

63 procent säger sig nu ha stort eller mycket stort förtroende för Folkhälsomyndigheten, jämfört med 71 procent i april. För regeringen är förtroendet nu 41 procent, jämfört med 53 i april.

Demoskops opinionschef Peter Santesson påpekar att siffrorna dock är högre än före coronautbrottet.

– Med tanke på hur de svenska dödstalen sticker ut internationellt så är det slående att förtroendet i Sverige ligger kvar på en så hög nivå, säger han.

Igår 20:26
Läs mer om Coronaviruset
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

5 tim
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
Igår 04:00
Läs igenom avtalet mycket noggrant innan du slår till på en leasingbil.  Shutterstock
Ägande

Privatleasingens fallgropar – så undviker du dem

Noll mil på mätaren, nybilsdoft i kupén och glänsande lack utan repor. Detta utan att (åtminstone nödvändigtvis) behöva lägga någon svidande kontantinsats. Klart att leasing lockar.

Privatleasingen ökar stadigt i Sverige, och för många kan konceptet vara en riktigt bra idé, inte minst då man i viss mån slipper det ansvar som det innebär att äga en bil. Men det finns även en rad fallgropar som man åtminstone bör vara medveten om innan man väljer privatleasing.

Den kanske viktigaste detaljen handlar om körsträckan. Att betala lite mer för några extra mil per år kan kännas dumt initialt, men det är ändå en vettig idé. Ett leasingavtal löper i regel över tre till fem år, och att man får ändrade körvanor under en så lång tidsperiod är förstås fullt rimligt. Kanske byter du jobb? Kanske flyttar du?

En annan viktig aspekt är att mycket kan hända med ens ekonomi under en leasingperiod. Att säga upp avtalet är ofta svårt, Ibland helt omöjligt, och att sitta med en fast månadskostnad för ett fordon som man inte kan sälja kan bli problematiskt.
Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert på konsumentorganisationen Riksförbundet M manar i en artikel i tidningen Mitt i till försiktighet innan man slår till.

– Titta på hur tillvaron och din privatekonomi kan förändras de närmaste tre åren. I värsta fall, klarar du ekonomiskt att vara bunden vid avtalet?

Vissa leasingavtal tillåter att man överlåter fordonet, men det är lättare sagt än gjort att hitta en person som är intresserad av att ta över en leasingbil. Inte sällan får man räkna med att bjuda på leasingavgiften i ett kvartal till ett halvår.

Ett annat sätt är att försöka bryta avtalet i förväg. De bilhandlare som går med på det tar då ut en straffavgift, skriver sajten Mest Motor.

En leasingbil är inte din bil längre efter några år, något som kan vara lätt att glömma bort i vardagen. Men tänk på att en besiktning kommer att genomföras vid återlämnandet, och i det läget ska bilen vara ”i normalt skick”.

Håll koll på vad som står i återlämningsavtalet. Expressen skriver att man till exempel ofta förväntas tvätta bilen både in- och utvändigt regelbundet samt laga eventuella stenskott .

Andra viktiga aspekter att fundera kring innan man väljer att privatleasa är ansvarsfrågan vid ett eventuellt fel på bilen, samt att du ofta förväntas betala samma belopp varje månad även om bilen blir obrukbar till följd av ett fel.

2 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande