Tomma telefonkiosker i London som annars skulle vara svåra att skönja bland turister. Frank Augstein / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittan i Storbritannien

En av fyra brittiska läkare hemma sjuk eller isolerad

En av fyra läkare i Storbritannien är antingen hemma sjuk eller i karantän, uppger läkarorganisationen Royal College of Physicians (RCP) enligt Independent.

– Vissa sjukhus har verkligen nått gränsen. I London är det väldigt, väldigt tufft, säger RCP-toppen professor Andrew Goddard, till tidningen.

Independent skriver också att var femte sjuksköterska i landet är borta från jobbet. Just nu testas en stor del av Storbritanniens vårdanställda för viruset och förhoppningen är att detta kommer leda till att fler återgår till sitt arbete om proven kommer tillbaka och är negativa.

Läs mer

Toppnyheter

Coronaviruset Röster om viruset
SD-ledaren Jimmie Åkesson, statsepidemiolog Anders Tegnell och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. TT
Coronaviruset Röster om viruset

FHM:s generaldirektör om Jimmie Åkessons krav: ”Det är närmast patetiskt”

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson säger att han tycker att Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkessons krav på statsepidemiolog Anders Tegnells avgång är missriktat.

– Jag tycker att det är närmast patetiskt, säger han.

Johan Carlson menar att det inte är Anders Tegnells fel att äldreomsorgen har varit dåligt rustad. Han säger att bristerna som uppdagats inom äldreomsorgen ”knappast är Folkhälsomyndighetens fel”.

17 min
Stefan Löfven och Jimmie Åkesson TT
undefined

Krönika: Åkessons utspel är en julklapp till Löfven

Att Jimmie Åkesson (SD) i går gick ut och krävde statsepidemiolog Anders Tegnells avgång i en debattartikel på DN Debatt är en julklapp till Stefan Löfven (S), skriver Expressens Viktor Barth-Kron i en krönika.

Han menar att regeringen såklart önskar att fokus hamnar på andra när saker går fel:

”(...) men ingen på Stefan Löfvens kansli hade nog vågat drömma om att just Jimmie Åkesson skulle komma till undsättning på det här viset.”

Aftonbladets krönikör Oisín Cantwell skriver på Twitter att kravet på DN Debatt är ”det töntigaste det här landet har upplevt sedan Björn Borg och Tomas Brolin startade popgrupp med Dr Alban.”

1 tim
Jimmie Åkesson.  Jonas Ekströmer/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åkesson: Tegnell en symbol för missbedömningarna

Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson skrev i går en artikel på DN Debatt där han kräver statsepidemiolog Anders Tegnells avgång. Till DN säger Åkesson att Tegnell blir en symbol för Folkhälsomyndighetens initiala missbedömningar.

– Regeringen har inte velat ta ansvar och det ställer väldigt stora krav på analysförmågan hos myndigheten, säger han.

Jimmie Åkesson säger också att regeringen bör ta konsekvenserna av ”det här misslyckandet” men att han inte kommer kräva regeringens avgång mitt under pågående kris.

2 tim
Läs mer om Coronaviruset
Donald Trump utanför St. Johns Church i Washington D.C. i måndags.  Patrick Semansky / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Ledare: ”Det är så här demokratier monteras ned”

Opinion Att USA:s president Donald Trump är redo att sätta in militär och polis mot fredliga protester visar att han inte har någon respekt för demokratins spelregler, skriver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski i en ledarkrönika.

Trump använde inte det militära och polisiära våldet i ett nödläge eller för att återställa lag och ordning – han gjordet det för att få en pr-bild på sig själv med en bibel utanför en kyrka, menar Wolodarski.

”Det är så här demokratier, steg för steg, monteras ned.”

SvD:s ledarskribent Johanna Möllerström skriver att de senaste händelserna med pandemin och George Floyds död i USA har lett till att det samhällskontraktet, som många amerikaner kände att de var en del av, inte längre gäller.

8 min
Demonstrationståg i USA:s huvudstad Washington i går kväll. Jacquelyn Martin / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Massprotester i hela USA: ”Ett historiskt skeende”

Tiotusentals personer hade samlats i städer över hela USA när protesterna mot rasism och polisbrutalitet i går antog en ny dimension, rapporterar flera medier.

Fredliga massdemonstrationer hölls bland annat i New York, Atlanta, Philadelphia, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Boston och Miami – och i huvudstaden Washington arrangerades den hittills största demonstrationen efter George Floyds död.

– Det känns som att jag får vara en del av ett historiskt skeende och en del av en grupp människor som försöker förändra världen för allas bästa, säger Jamilah Muahyman till Reuters vid en demonstration i närheten av Vita huset.

4 tim
Läs mer om Protesterna i USA
Coronaviruset Smittan i Latinamerika
Jair Bolsonaro / Maria Francisca dos Santos (i mitten) begraver sin make som dog i covid-19. TT
Coronaviruset Smittan i Latinamerika

Brasilien raderar data över antalet döda och smittade

Brasiliens hälsodepartement har raderat flera månaders statistik över antalet döda och smittade i covid-19 från sin hemsida, skriver nyhetsbyråerna AP och Reuters.

I fredags stängdes hemsidan ner helt och hållet, och när den på lördagen kom tillbaka visades inte längre det totala antalet döda och smittade i landet – bara statistik för de senaste 24 timmarna.

Kritiker menar att det är ett försök att dölja smittans omfattning i världens nästa värst drabbade land – men president Jair Bolsonaro försvarar tilltaget.

”Den kumulativa datan … reflekterar inte landets tillstånd”, skriver han på Twitter enligt Reuters.

2 tim
Bönor som sköljs. Martin Mejia / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Perus sexarbetare hjälper varandra under pandemin

Sexarbetare har startat soppkök i Peru för att hjälpa varandra med mat när de blir utan inkomst till följd av pandemin, rapporterar AFP.

Även om prostitution är lagligt i Peru är sexarbetare en väldigt utsatt grupp, ofta helt utan skyddsnät skriver AFP.

Kvinnorna som är i prostitution har därför drabbats hårt av pandemin enligt Leida Portal. Hon är ordförande för en organisation som arbetar för att kvinnorna ska ha rätt till sjukvård.

– Vi har extrema fall med kvinnor som vanligtvis arbetar på bordeller som nu har tvingats stänga. Vad ska de göra, hur ska de kunna försörja sina barn?

Peru har drabbats mycket hårt av coronaviruset, det är bara Brasilien som har fler fall i Latinamerika.

Igår 21:00
Läs mer om Coronaviruset
Se till att kontrollera rätt saker innan du köper en begagnad elbil.  Unsplash
Ägande

Håll koll på rätt saker när du köper begagnad elbil

Den garvade begagnatköparen vet precis vad man bör kontrollera när det handlar om en klassisk bil med förbränningsmotor. Men planerar man att köpa en begagnad elbil finns det andra detaljer att granska närmare, konstaterar sajten Inside EV’s, som har redogjort för de viktigaste bitarna:

Batteriernas skick är nummer ett på listan. Kruxet är att det kan vara mycket svårt att avgöra hur det står till med den saken. Den som har en så kallad OBD-mätare – en enhet som kopplas in i bilens OBD-port och läser av koder – kan få fram information om batteristatusen. Men att tolka koderna rätt är något av en djungel då det inte finns någon standard ännu. Att hitta rätt koder för just den aktuella bilmodellen kan kräva ett gediget googlande.

Om det är möjligt bör man be om att få testa fordonet på en riktig långtur. Först då får man en konkret uppfattning om batteriets skick. Lyckligtvis, och kanske en aning förvånande, så håller elbilsbatterier faktiskt ganska länge. Normalt sett tappar en elbil inte mer än mellan 10 och 20 procent av sin ursprungliga batterikapacitet efter 15 000 mil, skriver sajten Recharge.

Man bör även hålla koll på ifall bilen säljs med hyrda batterier, ett upplägg som inte är direkt ovanligt. Då hyr man nämligen batteriet separat, och man bör därför se till att köpet inte innebär en extrautgift som man inte hade räknat med.

Se även till att alla kablar för laddning finns med. Att ersätta en saknad laddkabel till ett vägguttag låter kanske inte som någon stor sak, men det kan bli en mycket kostsam historia på flera tusenlappar.

Det ska även påpekas att det finns en missuppfattning om att elbilar skulle vara långt mer pålitliga i övrigt än klassiska bilar med förbränningsmotorer, då det finns färre rörliga delar i dem. Men det stämmer bara till viss del. Saker som bromsar, luftkonditionering och däck skiljer sig i princip inte alls och slits i lika hög grad vare sig det sitter en elmotor under huven eller inte. Och att ta en Carfax-rapport på fordonet är förstås lika vettigt när det gäller en elbil som när det handlar om bilar med förbränningsmotorer.

5 tim
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

Igår 04:00
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

5 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande