Illustrationsbild. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Smittans effekter

Förlorad pension och lönetak drabbar permitterade

Den som blir permitterad förlorar inte bara inkomst, utan får även lägre inbetalningar till pensionen. Privata Affärer uppmärksammar att du inte får pension för den förlorade inkomsten under permitteringsperioden och beskriver det som en av flera ”inte oväsentliga hakar” med systemet.

En annan hake är att nyanställda inte omfattas, skriver tidningen. Gränsen går vid tre utbetalade månadslöner.

Det finns även ett lönetak för ersättningen som ligger på 44 000 kronor i månaden, noterar DN. Arbetsgivaren får inte ersättning för överskjutande belopp.

Toppnyheter

Coronaviruset Sveriges nationaldag
Stefan Löfven.  TT
Coronaviruset Sveriges nationaldag

Firanden ställs in – Löfven: Ring någon du bryr dig om

Statsminister Stefan Löfven uppmanar alla svenskar att ringa någon de bryr sig om på nationaldagen. Det säger han i ett digitalt sänt tal som inleder Svenska institutets 24-timmar långa livesändning för att fira nationaldagen, rapporterar TT.

– Fysisk distans behöver inte betyda emotionell distans, säger Löfven.

Både i Göteborg och Malmö har firanden ställts in men många svenskar kan istället fira från soffan. Klockan 20.00 håller kungen tal från Skansen i Stockholm som sänds i SVT.

4 tim
Illustrationsbilder TT
undefined

Ledare: ”Sverige gör allt för att få högsta betyg”

Opinion Flera av dagens ledarsidor uppmärksammar på olika sätt Sveriges nationaldag.

GP:s Karin Pihl menar att omvärldens åsikter om Sverige är en viktig del av självbilden, åtminstone politikernas. Den internationella tveksamheten inför Sveriges coronastrategi blir därför problematisk.

”Den svenska självbilden liknar den flitiga elevens, som gör allt för att få högsta betyg. Det är hennes identitet och stora stolthet, att vara bäst i klassen. Men om hon får dåligt betyg på ett prov raseras självkänslan”, skriver hon.

Dagens Industris PM Nilsson skriver att den svenska flaggan under våren tagit plats i svensk politiks centrum genom sin synliga placering på politikernas kavajslag under presskonferenser om pandemin. Han konstaterar att ”svensk nationalromantik” ofta kretsar kring en längtan till naturen snarare än till en kulturtradition.

˝Den naturnära identiteten skapar i bästa fall också ett slags ansvar. Svenskarna är långt ifrån prickfria i sin naturvård, men man gör inte vad som helst med en plats eller ett landskap som man har känslor för”, skriver han.

6 tim
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Smittan i Sverige
Wold, arkivbilder. TT
Coronaviruset Smittan i Sverige

Wold om 70-plussarnas sommar: ”Lurigt med unga”

Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, konstaterar att det går bra för 70-plussare att resa i sommar men att de bör vara försiktiga efter att de har nått fram till sina destinationer.

Undvik att åka bil med barn och barnbarn och att vara inomhus med potentiella smittbärare, rekommenderar hon i en intervju med Aftonbladet.

– Det är lurigt med unga människor för de kan ha väldigt lätta symtom, säger Wold till tidningen.

1 tim
Bild från intensivvårdsavdelningen på Södertälje sjukhus. Staffan Löwstedt/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Glapp i överdödlighet kan påverka synen på Sverige

Sveriges jämförelsevis höga dödstal kan delvis bero på att andra länder har ett betydligt större glapp mellan överdödlighet och konstaterat avlidna i covid-19, skriver DN.

I Sverige står dödsfallen i covid-19 för 80 procent av överdödligheten – medan samma siffra i till exempel Spanien och Italien är 63 respektive 59 procent. I länder där glappet är stort måste dödstalen i covid-19 sannolikt skrivas upp, enligt DN.

Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, får frågan om Sverige felaktigt har pekats ut som syndabock och svarar då att myndigheten har försökt påpeka att registreringen ser väldigt olika ut i olika länder.

– Det blir väldigt svårt att jämföra rakt av, men det görs ändå eftersom det är en siffra och det är väldigt lätt att ta till jämförelser.

Idag 05:16
Läs mer om Coronaviruset
Coronaviruset Globala spridningen
Illustrationsbild. Bröllopsklänningar i ett skyltfönster i Teheran. Ebrahim Noroozi / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Globala spridningen

President Rohani skyller ny smittvåg i Iran på bröllop

Den ökade spridningen av coronaviruset i Iran beror bland annat på en bröllopsfest, säger president Hassan Rohani enligt nyhetsbyrån Reuters.

– På en plats har vi sett en topp i den här epidemin, och upphovet till den var ett bröllop som orsakat problem för människor och sjukvårdsarbetare och förluster för ekonomin och landets sjukvårdssystem, säger Rohani i statlig tv.

Presidenten nämner dock inte var eller när bröllopet ägde rum.

Iran har gradvis lättat på sina coronarestriktioner sedan mitten av april. I torsdags rapporterades 3 574 nya smittfall i landet – den högsta siffran sedan virusutbrottet i februari, skriver Reuters.

1 tim
Illustrationsbild: En anställd vid Robert Koch-institutet i Tyskland testar en person för covid-19.  MARIJAN MURAT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

G20-löftet: Ger nära 200 miljarder till viruskampen

G20-länderna lovar att tillsammans ge över 21 miljarder dollar – nästan 200 miljarder kronor – till den globala kampen för att bekämpa coronaviruset. Det uppger gruppen i ett uttalande på lördagen.

Länderna har ”i en anda av solidaritet, visat att de kommer att göra sitt yttersta för att skydda liv och de mest sårbara”, skriver man i uttalandet.

Pengarna ska gå till diagnostisering, vaccin, behandling samt forskning kring coronaviruset och covid-19, heter det i uttalandet.

Gruppens sittande ordförande, Saudiarabien, har lovat att ge 500 miljoner dollar för att stötta upp de globala satsningarna för att få bukt med pandemin. Dessutom lovar man att allokera ytterligare 500 miljoner dollar till bland annat vaccinutvecklingsprogram, skriver Reuters.

6 tim
Person med munskydd.  Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Tegnell om munskydden: Stanna hemma i stället

Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker inte att munskydd passar in i den svenska coronastrategin, säger han till TT.

Det är hans kommentar efter att WHO ändrat sina rekommendationer om att allmänheten bör använda munskydd på platser där det är svårt att hålla en social distansiering.

– I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell, till TT.

Han säger också att det är viktigt att vänta in den fullständiga rapporten från WHO, som uttalandena stödjer sig på.

Igår 18:32
Läs mer om Coronaviruset
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt.  Tesla (pressbild)
Ägande

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

Idag 04:00
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Igår 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

4 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande