Klas Östergren. Arkivbild. Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Krisen inom Svenska Akademien

Klas Östergren skriver om Akademien i ny roman

Klas Östergren skriver på en ny roman som ska ges ut i höst, säger han i en intervju med DN. Den nya romanen ”Renegater” bildar en trilogi tillsammans med genombrottet ”Gentlemen” (1980) och uppföljaren ”Gangsters” (2005).

Östergren var tidigare ledamot av Svenska Akademien men lämnade 2018 under krisen med Jean-Claude Arnault. Hans erfarenheter från tiden i Akademien kommer att vävas in i den nya boken.

– I efterhand tänker man att ”alltid har man lärt sig nånting” – och det tror jag framgår i den här boken.

Toppnyheter

Coronaviruset Forskningsframsteg
Spånga transkulturella läkarmottagning gör ett antikroppstest för covid-19 i Tensta centrum. Arkivfoto. Ali Lorestani/TT / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Forskningsframsteg

Tegnell: Antikroppar mot viruset innebär immunitet

Statsepidemiolog Anders Tegnell slår i en intervju med TT fast att antikroppar mot coronaviruset innebär immunitet.

Däremot är det fortfarande oklart huruvida personer med antikroppar bör umgås med äldre och andra personer i riskgrupp. Det normala är att en immunitet betyder att man inte kan smitta andra – men enligt Tegnell är det inte hundraprocentigt.

– En immunitet är inte alltid plus eller minus. Man kan tänka sig att man får ett bättre eller sämre skydd. Eller att det finns risk för att man tar med sig smitta. Vi vet heller inte hur länge den här immuniteten varar.

2 tim
Illustrationsbild.  Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Virusets mutation undersöks i Göteborg: Blir nog snällare

Coronaviruset muterar – och blir troligtvis en snällare variant. Det visar forskning från Göteborgs universitet, skriver Göteborgs Posten.

Tomas Bergström, professor i klinisk mikrobiolog på GU, tillhör Folkhälsomyndighetens expertgrupp.

– Om jag får spekulera tror jag det går mot ett snällare virus, som kommer göra att dödligheten sjunker. Så gör alla virus när de kommer från ett annat djur, de brukar bli snällare, säger han till GP.

Mutationen är viktig att undersöka för att kunna ta fram vaccin.

Igår 21:25
GEORGE FREY / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Forskarna backar från sågade medicinstudien

Tre av fyra forskare bakom den kritiserade studie som visade att malariamedicinen hydroxiklorokin kunde öka dödligheten i covid-19 backar nu från studien, skriver AFP.

Studien presenterades i den ansedda medicinska tidskriften The Lancet och ledde bland annat till att WHO stoppade sina försök med medicinen.

Studien fick dock snabbt hård kritik eftersom den visade sig innehålla flera tveksamheter. En ny studie har visat att medicinen inte tycks ha negativa bieffekter, men att den inte heller stoppar sjukdomen.

Igår 19:24
Läs mer om Coronaviruset
Donald Trump/en av bilderna som förekommer i kampanjvideon TT
Reaktioner på Floyds död

Twitter raderar Trumpvideo – bröt mot copyrightregler

Twitter har plockat bort en video från Donald Trumps återvalskampanj, rapporterar The Hill.

I videon rullar bilder från demonstrationer och protester mot polisvåld efter George Floyds död som har skakat USA den senaste veckan. Till bilderna hörs ett tal Trump höll ett par dagar efter Floyd dog i polisens förvar. En av fotograferna vars bilder användes anmälde videon för upphovsrättsbrott.

– Detta är ytterligare en påminnelse om att Twitter hittar på sina regler allteftersom, säger Andrew Clark, talesperson för Trumpkampanjen, till The Hill.

1 tim
George Floyds kista. Bebeto Matthews / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Åtta tysta minuter när Floyd hedrades i hemstaden: ”Du har förändrat världen”

De hundratals närvarande hedrade George Floyd med en åtta minuter och 46 sekunder lång tystnad, vid en minnesceremoni i hemstaden Minneapolis på torsdagen, skriver AFP.

Tystnaden representerade den tid som en polis pressade sitt knä mot Floyds hals vilket ledde till hans död.

– Det var inte coronapandemin som dödade George Floyd, det var en annan pandemi. Rasismens och diskrimineringens pandemi, sa familjens advokat Benjamin Crump under sitt tal.

Huvudtalare var människorättsaktivisten och baptistpastorn Al Sharpton.

– Du förändrade världen George. Och vi ska fortsätta kämpa, sa han.

Igår 21:54
Läs mer om Reaktioner på Floyds död
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

3 tim
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande