Så lyfte jämställdhet lönsamheten för Cramo
Byggbranschen har stora utmaningar med jämställdhet. Men för maskinuthyrningsföretaget Cramo har jämställdhetsarbetet gett högre lönsamhet, bättre trivsel och lägre personalomsättning – med enkla men viktiga insatser.
Bygg- och anläggningsbranschen i Sverige omsätter 700 miljarder kronor varje år och sysselsätter 320 000 personer. På många sätt är den unikt mångfaldig. Där jobbar människor i alla åldrar från många olika delar av världen. Men den är fortfarande enormt mansdominerad. Nio av tio arbetstagare är män, och av de som lämnar branschen är den stora majoriteten kvinnor.
Såväl företag som fackförbund jobbar för att öka jämställdheten. Men trots det går utvecklingen långsamt. Maskinuthyrningsföretaget Cramo arbetar nära de flesta aktörer i branschen och vill vara en föregångare som visar vägen mot ökad jämställdhet.
– För att klara den hållbara omställningen behöver vi bygga smartare genom att dela både verktyg och kunskap. Ökad jämställdhet ger oss en större bredd av kompetens och erfarenhet, och även om vi är i början av vår resa ser vi redan goda resultat, säger Ola Rantatalo, Head of Marketing and Communications på Cramo.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.