Så många bryr sig om matens klimatpåverkan
Att förändra sina kostvanor står långt ner på svenskarnas klimatåtgärdslista. En ny undersökning från Novus på uppdrag av Oatly visar att 4 av 10 uppger att de lever mer hållbart än vad de gjorde för ett år sedan. Samtidigt svarar hälften av svenskarna att de inte bryr sig om hur maten de äter påverkar klimatet.
– Kopplingen mellan det vi äter och dricker och våra växthusgasutsläpp måste bli tydligare för fler och där har vi i livsmedelsindustrin ett stort ansvar. Forskningen är tydlig, ett skifte måste till där vi ökar andelen växtbaserade livsmedel i vår kost och drastiskt minskar på de animaliska livsmedlen — både för klimatets och hälsans skull, säger Anna Åhnberg, hållbarhetsspecialist på Oatly.
Kvinnor bryr sig mer
Undersökningen visar också att kvinnor och unga är mer engagerade i klimatet än män och äldre. 61 procent av kvinnorna uppger att de bryr sig om matens påverkan på klimatet medan motsvarande siffra för männen är 41 procent. 53 procent av kvinnorna är beredda att ändra sina kostvanor för klimatets skull. Motsvarande siffra för männen är 37 procent.
Enligt en undersökning från Sifo på uppdrag av Oatly står att återvinna sitt avfall högst upp på svenskens klimatåtgärdslista.
Fakta: Fler resultat från undersökningen
- 1 av 4 kan tänka sig att minska sin konsumtion av mjölkprodukter från ko för att minska klimatutsläpp.
- 40 procent av svenskarna kan tänka sig att konsumera mindre för klimatets skull.
- 4 procent tänker inte försöka minska sin klimatpåverkan.
- 1 procent hävdar att klimatförändringar inte finns.
Om undersökningen: Oatly har under det senaste året undersökt svenskarnas livsstil och inställning till hållbarhet och klimatet.
Två undersökningar genomfördes av Novus under perioden 18—23 januari respektive 11—18 mars. 1601 respektive 1567 webbintervjuer genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Den tredje undersökningen genomfördes av Kantar Sifo under perioden 10—16 juli. 1000 webbintervjuer genomfördes i Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.