Bevaka
Framtidens bilar | Uppkopplade fordonet

Fordon och infrastruktur interagerar i framtiden Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Morgondagens fordon ”pratar” med allt och alla

V2I, V2N och V2X. Framtiden är full av kryptiska förkortningar av det här slaget, och även om de inte är etablerade begrepp idag så lär de om några år vara precis lika vedertagna som förkortningarna USB, GSM eller MP3 är idag. Och det handlar om en enda sak: hur framtidens bilar kommunicerar.

Enligt en färsk rapport från Juniper Research kommer över 62 miljoner fordon att erbjuda så kallad V2V-kommunikation så snart som 2023. I dagsläget ligger siffran på 1,1 miljoner, så det handlar om en mycket intensiv tillväxt. Och morgondagens fordon kommer att kommunicera med allt och alla. Låt oss titta lite närmare på vad de olika förkortningarna egentligen står för:

V2V står för ”Vehicle to Vehicle” och innebär att fordon kommunicerar med varandra. Det handlar framför allt om att informera andra om läget på vägarna, till exempel när det gäller väglag eller potentiella faror. Men V2V är långt ifrån den enda teknologi som står för dörren. Fordonsindustrin och politikerna har tillsammans definierat en rad andra akronymer, som med stor sannolikhet lär bli vedertagna begrepp inom bara några års tid.

V2I (Vehicle to Infrastructure) är en akronym som refererar till teknologi som gör att bilar kan kommunicera med bland annat vägskyltar och trafikljus, något som kan bidra till att trafiken flyter bättre och säkrare.

V2N (Vehicle to Network) har vi redan i dag kommit ganska långt med. Det handlar till exempel om molnbaserade infotainmenttjänster och att bilar kan kommunicera direkt med verkstäder om tekniska problem skulle uppstå.

En mindre känd akronym är V2G (Vehicle to Grid), som beskriver hur framtida elfordon utgör en del av ett större nätverk där man distribuerar energi med utgångspunkt i behov vid olika platser och tidpunkter.

En mer avlägsen form av kommunikation beskrivs av fordonsindustrin som V2P (Vehicle to Pedestrian) och handlar om möjligheten för fotgängare att till exempel via en app meddela omgivande bilar och infrastruktur som trafikljus om att man står i begrepp att korsa gatan.

Samlingsnamnet för de här företeelserna är V2X, och på sikt kommer de inte bara att bidra till säkrare och mer effektiv trafik, utan även till att helt självkörande fordon kan bli verklighet.

14 jun
Framtidens bilar blir till rullande kontorsbås.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Morgondagens bil – kontor och mötesrum på fyra hjul

Trafikstockningar kan i framtiden vara synonymt med produktivitet. Det skriver Fast Company i en artikel där man spekulerar i att självkörande bilar kommer att bli en allt vanligare kontorsplats i framtiden. När en förare inte längre behövs kan den som annars skulle ha kört bilen ägna sig åt jobbet under transporten. Samtidigt kan interiören i framtidens fordon enklare förvandlas till kontor- och mötesrum när inte ratt, pedaler och intrumentpaneler tar upp utrymme i kupén.

Företaget Regus har visat upp en bil som praktiskt taget är att betrakta som ett självkörande kontor. Framsätena kan vändas mot baksätena och därmed skapas ett mötesrum för fyra deltagare i en handvändning. Regus visualiserar även hur man kan koppla upp sig mot sin arbetsplats via bilens infotainmentsystem och genomföra presentationer direkt från bilen.

Sajten inc.com är inne på en liknande linje. I en artikel på temat konstaterar man att framtidens biltransporter kommer att handla mer om att åka än att köra, och man förutspår en ökad produktivitet till följd av den saken. Bland annat hänvisar man till en undersökning som University of Michigans transportforskningsinstitut genomfört, som pekar på att företeelsen med självkörande fordon kommer att leda till en produktivitetsökning för 62 procent av alla amerikaner.

Men det finns förstås en del hinder på vägen, innan konceptet med det rullande kontoret blir verklighet. Dels måste man övertyga människor om att självkörande bilar är säkrare än bilar som körs av människor, dels måste man råda bot på problemet med åksjuka.

13 jun
Förarens hjärna förstärks med artificiell intelligens Nissan Global (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Uppkopplade hjärnor ska stoppa olyckor i trafiken

Du susar fram i din bil, en aning förströdd, när du i ögonvrån plötsligt anar ett annat fordon som du är på väg att krocka med. Men innan du ens har hunnit omvandla tanken till handling och greppat ratten så har din bil redan uppfattat faran och avvärjt den genom att bromsa in och styra undan. Men det är inte bilens sensorer i kombination med en algoritm som har räddat livet på dig, utan det är faktiskt du själv. Låter det konstigt? Det är det också.

En framtida lösning som skulle kunna innebära en intressant kompromiss mellan autopilot och en aktiv förare är nämligen på gång. Konceptet kallas B2V (Brain to Vehicle) och går ut på att man genom att läsa av förarens tankar via elektroder kan låta bilen reagera omedelbart när en eventuell fara uppstår.

Den japanska fordonsjätten Nissan har redan kommit en bit i utvecklingen av ett sånt här system, och tanken är primärt att man ska korta reaktionstiden. Att dagens algoritmer inte alltid uppfattar eller korrekt identifierar en fara på egen hand har tråkigt nog framgått av diverse olyckor som inträffat, i vissa fall med dödlig utgång. Och att en av de stora utmaningarna med artificiell intelligens är att göra rimliga prioriteringar och förstå komplicerade situationer ur ett mänskligt perspektiv råder det dessutom enighet om.

Enligt Nissan ska systemet kunna reagera mellan 0,2 och 0,5 sekunder snabbare än vad en människa hade gjort på egen hand. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död.

– När folk tänker på självkörande fordon, så har de ofta en väldigt ytlig framtidsvision om att människor lämnar över alla kontroll till maskinerna. Med B2V-teknologi gör man det motsatta, då man använder signalerna från människors hjärnor för att göra körupplevelsen bättre, säger Nissanchefen Daniele Schillaci i ett uttalande om teknologin.

Även Tesla- och Spacex-vd:n Elon Musk har med sitt bolag Neuralink varit inne på samma spår, men då har verksamheten handlat mer om att koppla samman den mänskliga hjärnan med artificiell intelligens för att göra människor mer konkurrenskraftiga i morgondagens samhälle.

12 jun
Techjättarnas infotainmentlösningar – inte så trafiksäkra som många kanske tror. Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Studie: Android Auto och Car Play värre än rattfylla

Att få människor att pilla på sina mobiltelefoner mindre än tidigare var en av de stora poängerna med de så kallade infotainmentlösningar för bilar som Apple och Google rullade ut för några år sedan och som går under namnen Car Play och Android Auto. Men systemen distraherar förarna i högre utsträckning än om de druckit innan de satt sig bakom ratten. Det hävdar åtminstone den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen IAM, skriver Cnet.

För den som eventuellt inte är bekant med fenomenet, så handlar det kortfattat om att den funktionalitet som finns i förarens mobiltelefon speglas via ett lättanvänt och mer trafiksäkerhetsanpassat gränssnitt på kompatibla bilars informationsskärmar.

I det test som IAM utförde fick 46 förare delta, och det visade sig att de i vissa fall hade blicken på displayen istället för på vägen i upp till 16 sekunder. Reaktionstiderna var långsammare än hos någon som rökt cannabis eller druckit alkohol och satt sig bakom ratten.

Förarna avvek från sina filer med i snitt en halvmeter (0,53 meter för Android Auto och 0,5 meter för Car Play). 

Apple Insider konstaterar att förarna inte utsattes för några särskilt svåra tester. De ombads bland annat att starta en spellista i Spotify, läsa ett mottaget textmeddelande, ringa ett telefonsamtal och navigera till närmaste bensinmack.

Brittiska Transport Research Laboratory har i en kommentar till studien dragit slutsatsen att det krävs förbättrat stöd för röstkommandon när det gäller den här typen av system för fordon, innan man kan minska antalet olyckor relaterade till distraktion, skriver Computer Weekly.

11 jun
I Toyotas ”smarta stad” är alla fordon uppkopplade mot allt möjligt.  Toyota (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Nya ”smarta staden” är uppkopplad och utsläppsfri

En stad där människor, byggnader och fordon är uppkopplade och kommunicerar med både varandra och mängder av sensorer kan vara framtidens melodi, tror Toyota. Och det här vill man testa i praktiken. Den japanska fordonsjätten har ett minst sagt ambitiöst projekt på gång i form av en ”smart stad” som ska anläggas vid foten av ikoniska Mount Fuji.

Den här framtidsstaden är tänkt att fungera som en testplattform för robotar, smarta hem och artificiell intelligens. I staden ska 2 000 personer leva, närmare bestämt Toyotapersonal, pensionerade par och forskare. Och eftersom det trots allt handlar om Toyota så ingår förstås fordon i planerna.

Japan har sedan långt tillbaka satsat förhållandevis stort på konceptet med bränsleceller, något som i resten av världen inte mötts med samma entusiasm. Och det är också fordon med just bränsleceller som man har satsat på i den smarta staden. Även vägarna kommer att vara anpassade för uppkopplade, självkörande och utsläppsfria fordon. Genom att koppla upp allt från bilar till vägar och trafikljus ska man kunna kontrollera och optimera trafikflödet i staden.

”I och med att människor, byggnader och alla fordon är uppkopplade och kan kommunicera varandra så kommer vi att kunna testa uppkopplad AI-teknologi, både virtuellt och i en realistisk kontext, något som maximerar potentialen”, säger Toyota i ett officiellt uttalande om planerna.

Byggstarten av staden är planerad till 2021 och de första invånarna ska kunna flytta in fem år senare.

10 jun
En böjbar sensor i däcket kan avgöra dess skick.  Bridgestone (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Töjbart lim i uppkopplade däck kan rädda liv

En sensor som förlitar sig på hur lim töjs och böjs. Tro det eller ej, men det är ett exempel på däckteknik som kan rädda många liv på framtidens vägar.

Av alla delar på en bil så är däcken bland de i särklass viktigaste ur säkerhetssynpunkt. Ett däck som exploderar vid hög hastighet kan få förödande konsekvenser, och ett däck som är allt för slitet kan förlänga bromssträckor och ge försämrade köregenskaper.

Det finns redan idag flera bilmodeller som erbjuder realtidskontroll av däcktrycket, men den saken säger långt ifrån allt om däckets skick. Därför förutspås uppkopplade däck kunna bli ett koncept som vi får se mer av i framtiden.

Bridgestone, Michelin, Continental och Pirelli är några av de däcktillverkare som kommit långt med forskning på det här området. Den japanska däckjätten Bridgestones lösning visades dessutom upp på CES-mässan i Las Vegas januari. Den bygger på att man har byggt in ett chipp i däcken som kommunicerar med bilens säkerhetssystem. Sensorn förser bilens dator med ett kontinuerligt flöde av information om däckens skick och hur de beter sig.

Det hela möjliggörs genom att man har limmat fast en sensor på insidan av däcken. Just limmet spelar en avgörande roll, då det är sättet limmet deformeras på under färden som ligger till grund för bedömningen av däckets skick. Med utgångspunkt från informationen så kan bilens säkerhetssystem anpassa både styrning och inbromsning på ett optimalt sätt.
Även Michelin och Pirelli är inne på liknande lösningar, där man förser bilens datorer med betydligt mer information från däcken än bara lufttrycksdata.

Det finns fortfarande en del frågor kvar att besvara kring teknologin, inte minst kring hur pass hållbara komponenterna verkligen är och hur de kommer att påverka priset på däcken. Teknologin ställer dessutom frågor om vem som egentligen äger däckinformationen på sin spets.

9 jun
Underhållning blir en av bilens primära funktioner. Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Snart blir din bil ett rullande nöjeskvarter

Vad gör du när bilen kör dig till jobbet? Frågan kanske låter helknäpp, men i en värld där självkörande bilar så småningom blir vardag så är den högst relevant. I grunden skiljer sig situationen förstås inte från den när du sätter dig på ett tåg eller ett flygplan, men det finns en avgörande fördel med den självkörande bilen. Den ger dig en oöverträffad komfort och en miljö som i dag erbjuds primärt av femstjärniga flygbolag i första klass på långflygningar.

Det här har många biltillverkare förstås insett redan nu, och man har till och med redan börjat visa upp vad morgondagens passiva biltransporter kan komma att erbjuda. Förbered dig på att ta plats i ett rullande nöjeskvarter.

Audi har satsats på vr-headsets som synkroniserar bilens data med virtuella världar, rapporterar sajten Motor Trend. Konceptet leder förstås till en mer realistisk vr-upplevelse. Vad sägs till exempel om en virtuell rymdresa som ersättning till E4 mellan Hägersten och Kista? Man undviker på det här viset även VR-åksjuka, då rörelserna korrelerar med det man ser.

Företaget Wayrays långt framskridna AR-teknologi kommer på sikt att medge att information om verkligheten som passerar förbi projiceras på sidorutorna, vilket gör att färden kan bli rena sightseeingturen.

Intel har presenterat den kanske den mest ambitiösa lösningen på området. Med deras underhållningskoncept kallar man på en självkörande bil med sin smartphone. När den dyker upp välkomnas man med ett meddelande projicerat på fönstret. Man kliver in, en AI-assistent bekräftar den önskade destinationen, och därefter startas personligt anpassad underhållning på skärmar som är monterade i 180 grader runt passagerarplatsen för en maximalt omslutande upplevelse.

De här koncepten kan förstås bli verklighet först när självkörande bilar blivit vardag, något som de flesta bedömare menar dröjer en bit in på 2030-talet.

8 jun
5G ger den nödvändiga snabbheten för fordonskommunikation Shutterstock
Uppkopplade fordonet

5G ett krav för att bilar ska kunna kommunicera

De första publika 5G-näten har nu börjat rullas ut i Sverige. Och även om de flesta mobilanvändare knappast lär märka av det här – framför allt till följd av att telefoner med 5G-stöd fortfarande är långt ifrån var mans egendom – så finns det områden där teknologin kommer att göra stor skillnad. Det menar Jens Zander, som är professor i radioteknik på KTH, i en intervju med TT. Det handlar inte minst om den kategori uppkopplade enheter som går under benämningen ”sakernas internet” och om uppkopplade fordon.

Att bilar kommer att kommunicera med både varandra och objekt i trafikmiljön är en utveckling som redan tagit fart, men för att kommunikationen ska bli tillräckligt effektiv så krävs snabbare uppkoppling än vad dagens 4G-nät kan erbjuda, skriver BBC. Ett konkret exempel är system för att med automatik undvika kollisioner.

– Vi måste titta på hur lång tid det tar för ett meddelande att sändas mellan två sensorer och sedan ut till datorerna i bilarna, hur lång tid det tar för datorn att ta ett beslut, och allt det här måste gå snabbare än när en människa ska ta ett beslut, närmare bestämt 2 millisekunder, säger Jane Rygaard på Nokia till BBC.

5G-infrastrukturen måste dessutom se lite annorlunda ut jämfört med 4G, om det här ska fungera tillfredsställande. Flera små antenner av så kallad mmWave-typ – uppemot 60–70 stycken för varje 4G-antenn som finns idag – behöver finnas i omgivningen, enligt konsulter på brittiska Ordnance Survey.

8 jun
Ljud utan klassiska högtalare – det kan bokstavligt talat bli framtidens melodi.  Sennheiser/Continental (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Omslutande ljud utan högtalare i framtidens bil

När du sätter dig i bilen på väg till arbetet om tio år så lyssnar du kanske på samma favoritpodd som idag, men inte nödvändigtvis via något så föråldrat som ett ljudsystem baserat på klassiska högtalarelement. Hela inredningen har nämligen blivit ljudalstrande, något som både ger en mer omslutande ljudupplevelse och samtidigt håller vikten på bilen nere. Och det är dessutom inte omöjligt att du och dina medpassagerare kommer att kunna lyssna på helt olika saker, utan att störa varandra. Det konstaterar Techradar och New York Times i artiklar på temat.

Med elektrifieringen av bilar kommer en rad utmaningar, inte minst när det handlar om räckvidd. Att hålla vikten på fordonen så låg som möjligt är förstås önskvärt i största allmänhet, men när det handlar om räckvidd så blir varje extra kilo ännu mer avgörande. Och att slopa de klassiska högtalarelementen kommer man en bit med.

Continental och Sennheiser har tillsammans tagit fram ett nytt ljudsystem för bilar som inte involverar några klassiska högtalare. Lösningen ska enligt de båda bolagen innebära en viktminskning på hela 40 kilo. Det kan tyckas låta mycket, men många bilar är idag utrustade med flera högtalare och dessutom med relativt tunga inbyggda subbasar. Även kablaget väger en hel del.

Med Continentals och Sennheisers lösning alstras istället ljudet via bilens inredning. Insidan av dörrarna, A-stolparna och innertaket vibrerar med olika frekvenser, vilket också skapar ett omslutande 3D-ljud.

New York Times uppmärksammar i en artikel om saken även det franska företaget Faurecia. Företaget tillverkar normalt sett bilsäten, men har även börjat arbeta med idéer kring ljud i framtidens bilar. Faurecia har utvecklat en brusreduceringsteknik som medger att kupén delas in i ”ljudkoner” där passagerarna inte stör varandra även om de lyssnar på olika saker. Du skulle med andra ord kunna fortsätta lyssna på musik på din plats i bilen, samtidigt som en annan passagerare obehindrat genomför ett telefonsamtal.

Biltillverkaren Kia satsar dessutom på att göra själva handhavandet av billjudet enklare genom att skapa gestbaserade styrsystem, något som man visade upp på årets CES-mässa.

Att framtidens bilar bjuder på en annorlunda ljudupplevelse råder det med andra ord inget tvivel om. När den teknologi som visats upp kan tänkas bli verklighet är däremot en annan femma.

8 jun
Se till att kontrollera rätt saker innan du köper en begagnad elbil.  Unsplash
Uppkopplade fordonet

Håll koll på rätt saker när du köper begagnad elbil

Den garvade begagnatköparen vet precis vad man bör kontrollera när det handlar om en klassisk bil med förbränningsmotor. Men planerar man att köpa en begagnad elbil finns det andra detaljer att granska närmare, konstaterar sajten Inside EV’s, som har redogjort för de viktigaste bitarna:

Batteriernas skick är nummer ett på listan. Kruxet är att det kan vara mycket svårt att avgöra hur det står till med den saken. Den som har en så kallad OBD-mätare – en enhet som kopplas in i bilens OBD-port och läser av koder – kan få fram information om batteristatusen. Men att tolka koderna rätt är något av en djungel då det inte finns någon standard ännu. Att hitta rätt koder för just den aktuella bilmodellen kan kräva ett gediget googlande.

Om det är möjligt bör man be om att få testa fordonet på en riktig långtur. Först då får man en konkret uppfattning om batteriets skick. Lyckligtvis, och kanske en aning förvånande, så håller elbilsbatterier faktiskt ganska länge. Normalt sett tappar en elbil inte mer än mellan 10 och 20 procent av sin ursprungliga batterikapacitet efter 15 000 mil, skriver sajten Recharge.

Man bör även hålla koll på ifall bilen säljs med hyrda batterier, ett upplägg som inte är direkt ovanligt. Då hyr man nämligen batteriet separat, och man bör därför se till att köpet inte innebär en extrautgift som man inte hade räknat med.

Se även till att alla kablar för laddning finns med. Att ersätta en saknad laddkabel till ett vägguttag låter kanske inte som någon stor sak, men det kan bli en mycket kostsam historia på flera tusenlappar.

Det ska även påpekas att det finns en missuppfattning om att elbilar skulle vara långt mer pålitliga i övrigt än klassiska bilar med förbränningsmotorer, då det finns färre rörliga delar i dem. Men det stämmer bara till viss del. Saker som bromsar, luftkonditionering och däck skiljer sig i princip inte alls och slits i lika hög grad vare sig det sitter en elmotor under huven eller inte. Och att ta en Carfax-rapport på fordonet är förstås lika vettigt när det gäller en elbil som när det handlar om bilar med förbränningsmotorer.

7 jun